Image

+45 51 91 62 80

fas fa-cart-arrow-down

Om flyveturen

En ballontur varer typisk omkring en time, dog afhænger selve flyvetiden af pilotens muligheder for landing. Hot Air bestræber sig altid på at flyve mindst en time, og har i gennemsnit en flyvetid på 1 time og 15 min.

Da man flyver efter landskabets konjukturer, samt er afhængig af den aktuelle vejrsituation på dagen, vil højden ved en flyvning variere meget.
Typisk vil du komme op i 300 - 500 meters højde (1.000 - 1.500 fod), men også lavere, da hver højde har hver sin charme.

Ballonflyvning foregår altid under rolige vindforhold på de smukkeste dage af året, sædvanligvis lige efter solopgang eller 1 - 2
timer før solnedgang, da dette er de tidspunkter på dagen hvor vindforholdene er mest rolige og termikken har lagt sig.
Man kan som udgangspunkt sagtens flyve luftballon hele året, men pga. dårligere vejrforhold i vinterhalvåret, samt en kedeligere udsigt, ligger den primære flyvesæson fra April - September.

En flyvnings mødetidspunkt afhænger af årstiden, da ballonflyvning typisk foregår op til 1,5 time efter solopgang, og 1,5 time
før solnedgang. Du vil mødes med piloten ca. 1 - 1,5 timer før take-off, hvor man i fællesskab vil sætte ballonen op, og få de
nødvendige informationer.


Da luftballoner er afhængige af vejret og luftballoner ikke ønsker at flyve i termik, betyder det at man sjældent kan flyve midt på dagen, da termik opstår ved at jordoverfladen opvarmes af solens stråler.

Når du er booket ind på en flyvning, vil du modtage en SMS på selve flyvedagen med informationer omkring hvor og hvornår vi mødes.
Hvis en flyvning bliver aflyst, vil dette også blive informeret via SMS på selve dagen.

Hvis du skal ud på en morgenflyvning vil du modtage denne information aften inden flyvningen.

Flyvningerne foregår som udgangspunkt på Sjælland, men mere specifikt kan det desværre ikke siges. Dette skyldes at luftballonens flyveretning
udelukkende bestemmes af vindretningen, og et startsted skal derfor planlægges ud fra dette. Hot Air vil dog altid tilstræbe at du får den bedste flyveoplevelse.

Har du særlige ønsker til et område du gerne vil flyve i, så kontakt Hot Air omkring mulighederne for opfyldelse af dette.

Hot Air flyver som udgangspunkt på Sjælland, men kan sagtens bookes til en flyvning andetsteds.

Der vil dog blive opkrævet et mobiliseringstillæg udenfor Sjælland og samtidig kræver det at alle pladser bliver fyldt.

Ønsker du en flyvning udenfor Sjælland, så kontakt os for et konkret tilbud.

Det er ikke til at sige hvor man lander henne, da dette afhænger af vindretning og hastighed. Piloten vil have en ide om hvilket område man vil lande i, men kan ikke sætte nogen specifik adresse på dette. Typisk vil man lande på en høstet mark eller ved en vej, hvor sammenpakningen vil finde sted.
Da det ikke er muligt at bestemme landingsstedet for ballonturen, anbefaler vi at du har en ven eller et familiemedlem med, som kan køre jeres bil ud til landingsstedet, evt. ved at følge ballonen fra jorden undervejs. Hvis dette ikke er muligt, kan der bestilles en taxa fra landingsstedet til startstedet, dog for egen regning.

Alle vores kurve er udstyret med døre, og det vil derfor være muligt at anvende døren til at komme ind og ud af kurven. Anvendelsen af døren er dog noget piloten skønner på dagen, da anvendelsen er vejrafhængig.
Hvis døren ikke kan anvendes, er alle vores kurve udstyret med 2 trinbræt, som gør det muligt at kravle op over kurvekanten.

Vi anbefaler tøj og fodtøj der egner sig til en morgen/aften gåtur som er gældende på den årstid, du skal ud og flyve på.
Derudover ser vi helst du kommer i lange bukser samt lukkede sko, da vi i samarbejde skal sætte ballonen op, samt pakke den sammen igen ved landing, og dette typisk foregår på en mark eller lign., hvor man kan blive udsat for lidt snavs og dansk natur.
Ligeledes er det en god ide at have en ekstra jakke med, da det kan være køligt i morgen- og aftentimerne, når solen ikke er på himlen. Denne kan du have i følgebilen eller med dig under flyveturen.

Familie og venner er mere end velkomne til at komme ud og se dig flyve. Det er muligt at de også kommer til at give en
hjælpende hånd med ved opsætning og sammenpakning, hvis piloten skønner det er nødvendigt. Derudover kan dine venner
eller familie følge efter ballonen fra jorden, og samle dig op ved landingsstedet og derved sparer ekstra transport tid hjem.

Ja, dette er en god ide, da det danske land byder på mange flotte fotomotiver fra oven, som du dermed har mulighed for at
forevige. Kamera medtages dog på eget ansvar, og piloten har ikke mulighed for at hjælpe med at tage billeder undervejs.

Booking og køb

Når du har købt en billet, kontakt os da på 51 91 62 80 eller info@hotair.dk, så finder vi sammen en dag du kan komme ud og flyve.
Generelt træffes Hot Air bedst efter kl. 18 på hverdage og i dagtimerne i weekenderne. Har du ikke mulighed for at ringe til os, kan du dog altid skrive til os, så vender vi tilbage lige så snart vi har læst den. Husk også at læse vilkårene omkring booking af en flyvedato under vores Vilkår og betingelser.

Hvis du har booket en forkert dato eller bliver forhindret i at deltage i flyvning på en allerede booket dato, skal du kontakte Hot Air med det samme for evt. ombooking. Ved ombooking mindre end 3 hverdage før din bookede flyvning forbeholder Hot Air sig retten til at opkræve et administrationsgebyr på 500 kr. pr. billet. Hot Air kan ikke garantere at en evt. ombooking er mulig.

Du modtager ikke en decideret booking bekræftelse, da flyvedatoen bliver aftalt via telefon eller mail. Derudover vil du på dagen for din flyvning, modtage en SMS med de nødvendige informationer.

Levering af billetter sker med almindelig postomdeling med PostNord indenfor 5 hverdage. Hvis du ikke modtager dine billetter indenfor den forventede leveringstid, så kontakt os endelig, da de kan være blevet væk under forsendelsen.

Alle billetter bliver lavet af 220 grams karton, med specialdesign og stempel. Derfor kan vi ikke sende dine billetter via e-mail.

Ifølge e-handelsloven er der normalt 14 dages fortrydelsesret ved handel via internettet. Dette gælder dog ikke for flyrejser/transport jfr. Forbrugeraftaleloven § 9, stk. 2 og § 17, stk. 2.

Da billetter ikke refunderes, er det dog muligt at overdrage sin billet til 3. part mod at underrette Hot Air senest 7 dage før planlagt flyvning, såfremt den nye passager opfylder kravene i vores Vilkår og betingelser. Udløbsdatoen for billetten vil ikke blive ændret ved overdragelse.

Hvis du af årsager udenfor Hot Airs kontrol, ikke har mulighed for at anvende billetten indenfor gyldighedsperioden på 12 måneder fra købsdato, kan du den sidste måned inden billettens udløbsdato forlænge billettens gyldighed én gang i yderligere 12 måneder mod et administrationsgebyr på 500 kr.

Hvis du har købt billet til vores 6 personers ballon, er det muligt at opgradere din billet til en tur i vores 2 personers ballon. Kontakt os hvis dette ønskes.

Kan jeg flyve?

Hot Air vil altid bestræbe sig på at have flest mulige med ude og opleve det at svæve over landskabet. Er du gravid bedes du kontakte os direkte for afklaring omkring mulighederne, samt tidrammen for en evt. flyvning.

Hot Air har som de eneste i Danmark en special produceret stol, som gør det muligt for handicappede, gangbesværende eller lign. at flyve. Stolen er foranket til bunden af kurven, og passageren er spændt fast med en 4-punkts sele.

For at anvende denne stol kræver det en særskilt vurdering, og du bedes derfor kontakte os, hvis dette kunne være løsningen for dig.

For at kunne deltage i ballonflyvning skal man som minimum være 130 cm høj.

Da alder kun er et tal, anbefaler vi at man minimum er 13 år, men dette kan fraviges ved en særskilt vurdering. Kontakt os endelig for at få denne vurdering.

Der er ikke nogen vægtmæssige begrænsinger for personer, dog skal personer med en vægt over 120 kg. købe 2 billetter pga. ballonens vægtbegrænsninger.

Nej. Af sikkerhedsmæssige årsager er det ikke muligt for passagerer at prøve at flyve ballonen. At være ballonskipper kræver en lang teoretisk og praktisk uddannelse, samt flere års erfaring inden man må flyve med passagerer. Skulle du være interesseret i at blive ballonskipper, så kontakt os endelig, da vi vil have muligheden for at hjælpe dig på vej.

Ballonpiloter (også kaldet ballonskippere eller aeronauter) skal som alle andre piloter have et certifikat, før de må flyve
varmluftballon. Uddannelsen består både af en praktisk flyvetræning på minimum 16 flyvetimer og teoretisk undervisning i 9
forskellige fag. Uddannelsen er struktureret af Dansk Ballonunion efter rammer godkendt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
Uddannelsen foretages af godkendte instruktører, afsluttende med en eksamen og praktisk flyveprøve. Derudover skal
eleverne være fyldt 16 år før uddannelsen påbegyndes, samt gennem en grundig lægeundersøgelse med efterfølgende
jævnlige lægetjek.
Hvis en pilot ønsker at flyve kommercielt med passagerer, skal piloten minimum have 100 timers erfaring, være over 21 år
og have gennemgået yderligere teoretisk og praktisk uddannelse.

Om luftballoner

Varmluftballoner bliver ikke fremstillet i Danmark, og der findes mange forskellige størrelser, samt prisklasser på luftballoner. Dermed afhænger prisen for en ny ballon helt af, hvor stor en ballon man ønsker.
Holdbarheden af udstyret afhænger af den brug og vedligeholdelse som piloten udøver. I gennemsnit kan et ballonhylster holde til 800 - 1.200 flyvetimer (ca. 15 -20 års normalforbrug). Kurv og brænder har dog en længere levetid.
En varmluftballon registreres hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og skal være typegodkendt. Derudover foretages der både daglige og årlige syn af ballonen efter retningslinier udarbejdet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

En luftballon består af et hylster (selve ballonen), en kurv med gascylindre, og en gasbrænder.
Hylsteret er lavet af rivefast nylon eller polyester, der er et meget let, men stærkt materiale.
Kurven består af et metalskelet og flettet af vidjer, der kan give sig, hvilket er nyttigt under landinger på diverse ujævne marker. Wirer, brænder og gascylindre er lavet af rustfrit stål, som både kan udstå stor varme og hård kulde.

Flyvehøjden vil normalt være 400 - 3.000 meter, men kan være både lavere og højere afhængig af forholdene på den
pågældende dag. Flyvninger over 3.000 meter, ville kræve supplerende iltforsyning til alle ombord, derfor er dette ikke noget som forekommer med passagerer ombord.

Man skal altid have jordejerens tilladelse inden man starter og lander. Ved landing er det dog nogle gange svært at få tilladelsen inden
man skal lande, da man ved ballonflyvning påvirkes af vindens retning og hastighed og dermed ikke kan forudsige et
landingssted. Det er dog vigtigt at pointere at vi altid forsøger at undgå afgrøder og så vidt muligt lande ved veje eller
høstede marker, og dermed undgå nogen form for skader. Efter en landing vil Hot Air altid forsøge at finde frem til den
pågældende jordejer.

En ballon vil altid bevæge sig med vinden, men da vinden har forskellige retninger og hastigheder i forskellige højder, består kunsten i at stige og synke til den højde, hvor vinden bringer dig i den retning du ønsker at flyve.
For at kunne justere flyvehøjden, justerer piloten temperaturen i ballonen enten ved at varme ballonen (for at få opdrift) eller køle ballonen (for at få nedstigning). Temperaturen vil normalt være mellem 60-110°C inde i ballonen.
Flyveretningen bestemmes udelukkende af vinden. Jordvinden og højdevinden blæser ofte i forskellige retninger (typisk med 20-30 graders forskel), hvilket gør det muligt at styre flyveretningen inden for denne vinkel. Dertil skal piloten foretage en vurdering af den eventuelle flyveretning, for at kunne bestemme hvor henne i landet man skal mødes og starte sammen.

Sandsække bruges af gasballoner, som løftes af en lettere luftart (f.eks. helium), der regulerer deres op og nedsting via.
ballasten i kurven. I modsætning til gasballoner, regulerer varmluftballoner deres op og nedstigning via. regulering af
temperaturen inde i ballon. Varmluftballoner anvender flydende propangas, hvor flammetemperaturen er omkring 1.400°C.
Den flydende gas føres gennem en rørspiral øverst i brænderen, hvor varmen får propanen til at fordampe, hvorefter den
blæses ud i selve brænderen og omdannes til flammer. Ved at fyre meget, hæves ballonens indre temperatur, hvorved ballonen
vil stige. Ved at fyre mindre, afkøles ballonen, hvilket får den til at synke. Stig og synk sker ikke hurtigere end 3 m/s.
Den varme luft inde i ballonen vejer mindre end den kolde luft udenfor og giver derfor ballonen sin løfteevne. Det er
Archimedes' lov, der gælder her, fordi en ballon "sejler" i lufthavet nøjagtig som et skib gør på havet. Derfor kaldes
ballonflyvning også for luftsejlads. En ballons løfteevne afhænger af temperaturforskellen mellem den varme luft i ballonen
og luftens temperatur udenfor.

Sikkerhed og forsikring

Ja. Da vores piloter har mange års erfaring og meget træning bag sig, kan du føle sig i helt sikker i vores hænder.

Alle ansatte har både træning i førstehjælp og brandredning, og vil derfor altid være klar til at hjælpe hvis en nødsituation skulle opstå. Samtidig vil du før flyvningen modtage en sikkerhedsbriefing af piloten, så du kan føle dig helt tryg under flyvningen.

Alle passagerer er under flyvningen lovpligtigt forsikret gennem Hot Air, jf. gældende fælleseuropæiske EASA regler.

Vejret og aflysninger

En ballonflyvning bliver kun gennemført hvis vejret egner sig til det, hvilket altid er under rolige vindforhold, typisk lige efter
solopgang eller 1-2 timer før solnedgang. Da sikkerheden altid er førsteprioritet, vil piloten og flyvechefen anvende de nyeste meteorologiske data tilgængelige for at vurdere vejrforholdene den pågældende dag.
Hvis din flyvning bliver aflyst vil du modtage en sms på dagen omkring dette, og det vil derefter være muligt at booke dig ind
på en ny flyvedato.

Det er muligt du har set en privat ballon i luften, som typisk flyver i mere udfordrende vejrforhold end kommercielle balloner
gør. En aflysning bliver besluttet af den givne pilot, som du skal ud og flyve med og det sker i samarbejde med flyvechefen,. Vore piloter vurderer den pågældende flyvning ud fra de nyeste vejrmeldinger og din sikkerhed som førsteprioritet. Hot Air vil til enhver tid hellere stå på jorden og ønske vi var i luften, end at være i luften og ønske vi var på jorden.

Ifølge e-handelsloven er der normalt 14 dages fortrydelsesret ved handel via internettet. Dette gælder dog ikke for flyrejser/transport jfr. Forbrugeraftaleloven § 9, stk. 2 og § 17, stk. 2. Du kan dog altid overdrage din billet til andre, så længe du husker at give Hot Air besked om dette.